Thursday, July 17, 2008

to start all over again

bismillah...

herm. rajin plak update blog nih. sian blog lagi satu. tkpe r. aku lg selese tulis sini. mungkin sebab aku dah 'kureng' menulis dalam english pon aku tak tau. padahal dulu time spm aku wat cite dalam essay exam english sampai 4-5 helai kertas. hahah. sape la jadik tukang check paper aku. sian die kene bace byk-byk. tapi aku mmg suke mengarang dulu. aku suke melukis. aku suke imagination aku bia lepas meliar. rase macam ringan pale. macam naik kayak kat sungai yang tenang. pastu jap lagi kat depan ade air terjun. pastu tenang balik. rase macam ade up and down.

anyway, kali ni rase macam nak sebut pasal something yg org len sume pon rase cam nak gak; to start all over again. padam balik sume yg kite dah wat, stat baru. mesti best kan? lebih-lebih lagi kalau kite rase macam kite nih dah banyak sangat wat salah. macam tiap salah yg kite wat tu asyik kaco idup kite hari-hari. macam tiap salah yg kite wat tuh menyebabkan kite rase kurang semangat nak teruskan idup kite hari-hari. macam tiap salah tu watkan kite rase macam kite ni dok dalam penjare. ade org yg kite takleh nak jumpe. ade tempat yg kite dah tak leh nak pegi lagi. ade kawan yang kite hilang. ade kepercayaan yg kite hilang. ade mende yg kite takleh nak wat lagi pon..

kalau la dulu tak wat salah tu, mesti skang dah lain. kalau la dulu tak jumpe ngan sorg nih, tak berkawan ngan die, mesti tak berpisah skang. kalau la dulu pikir panjang sket, mesti dah enjoy ngan keputusan yg kite wat dulu yg tentunye lebih baik dari skang. kalaula dulu usehe kuat sket, mesti skang ni takde masalah ni. kalau dulu sedar awal-awal, mesti skang nih tengah gelak gembire. kalau la dulu tak pergi jordan, mesti tak terhimpit macam ni. kalaula...

tapi kite ni manusie. takde power nak ubah-ubah mase. mase pon bergerak one way je. ape yg dah jadi, jadi. memang takleh nak ubah walau cemane skali pon kite try. memang org kate sejarah tu macam roda. tapi die tak sebut roda tu besar mane. ntah-ntah kite tak idup lagi pon by the time sejarah nak ulang balik. ntah-ntah roda tu boco tengah jalan. ntah-ntah ni bukan roda sebenarnye. kite je yang tak tau..

ape-ape pon, kite ni sebenarnye kene sedar kite ni manusie gak. bukan tuhan. kite takleh nak tengok mase depan. tak tau sebenarnye ape plan jangke mase panjang kite ni nanti. kadang-kadang kite takleh nak kate sume yg buruk tu tak elok. takleh nak kate gak sume yg baik tu elok. tuhan je yg tau ape yg terbaik untuk kite. kalau kite tak lalu masalah-masalah yg kite lalu dulu, kite tak jadi macam kite skang ni. kite takkan dapat pengalaman untuk tempuh jalan yang panjang lagi. org tue-tue gune peribahase 'makan garam' tu ade maknenye. org yg tak pernah rase garam, tak tau macam mane masinnye garam nih. org yg tak pernah wat salah tak pernah tau kesan dari wat salah. org yg tak pernah gagal tak pernah tau rasenye untuk gagal. hidup ni tak selalunye manis. tapi die akan jadik manis bile kite telan yang pahit-pahit tu dulu. lepas tu nanti kalau kite rase something yg kurang pahit, kite rase manis sangat..

jadik untuk start all over again, selagi kite ni diberi peluang untuk bangun esok pagi, selagi tu la kite diberi peluang untuk belajar dari kesilapan smalam. memang kite takleh nak ubah sejarah. tapi kite masih ade banyak lagi mase depan yg tinggal untuk dibentuk menjadi sejarah mase akan datang. biarla sejarah setakat ni sume tak seronok je. biarla kite asyik terpijak duri je sepanjang-panjang ni. tapi sebolehnye kite cube untuk melakar mase depan yg lebih baik. org tak pernah kate mase depan tu dah tetap. dalam hal ni, every man is for himself. terpulang sameade nak wat salah yg same atau nak jadik org yg lebih baik. biar tak berape baik pon, asalkan lebih baik dari semalam. walau seco'et. bak kate opah.

ok la, dah lewat malam ni. nak tido dulu. da~

wassalam...

p/s - kepade sesape yg aku pernah wat salah, mintak maap la ye. kalau ade tersalah bahase, terlebih lawak, terbelasah, terngumpat, terwat something yg korg rase aku tak patut wat, termakan, terminum, terlupe, tertido, tertak bgtau ape-ape yg aku patut bagitau... kalau ade hutang-piutang yg aku kene baya, sile bgtau. kalau korg ade hutang ngan aku, dah lame aku halalkan ;)

No comments: