Monday, July 07, 2008

the 50th post

bismillah...

har, baru post ke-50.. org len dah 4 juta lebih. tapi tkpe2. aku nyer post kire dah cecah jubli emas. dah masuk warge emas. macam aku jugak (kat jordan nih ade org panggil aku atok sbb umur yg macam dah tue gile. padahal beze setahun due je -_-"). kalau dah 4 juta jubli ape la plak ek? hentahla. nnti tak lame lg ade la yg bagi name. macam jumpe kumbang baru. letak name sendiri. jubli muhammad syariful syamizan enrique amigas bin tengku jamalus hanif al hajj. oh, lupe. aku baru bangun nih. so macam fresh sket nak melalut. padan muke korg. har har har

herm.. pagi nih aku tapau klas aku lagi. sebenarnye skang nih tgh musim panas. so macam siang lame. nak stat tido bile pon aku tak tau. alih-alih bgn lambat. konpius. ~walaupon dah 3 tahun dok sini (tu dia. alasan aku yg mantap skali. heheh. tapi aku mmg ade mende nak setelkan. sile jangan pandang serong). isya' kol 10. subuh dalam kol 4. denga cite kat UK lagi dasyat. isya' ngan subuh skali.. ganas-ganas

baru-baru nih aku berdepan ngan masalah lagi. takde la besa sangat. besa la jugak. tapi mmg style aku, slagi aku bole pendam, aku pendam dulu. bungkus macam belacan. wat macam takde masalah. kalau dah tak tahan sangat, cite la kat sape-sape yg kebetulan ade time aku rase macam nak open. tu pon tgk org gak. mane yg aku rase ok, aku cite. thnx kepade sesiape yg sudi tumpangkan telinge atau jari (ym) time aku de problem. nnti aku blanje kuey tiaw. hir hir hir. err, kepade sape-sape yg aku tak cite tu, toksah la terase ke ape. it's just not the right time nor place. aku mmg jenis yang jarang gile cite masalah kat org len. or maybe, aku rase macam kite tak rapat btol lg. i wont tell u if i know u wont do the same to me. satu lagi prinsip aku. we get whatever we give, right? ..to whoever it is

cakap pasal problem, kadang-kadang tu kite rase macam masalah yg jadik kat kite dah besa gile. sampai kite 'berhak' untuk masam muke tak tegur org len. 'berhak' untuk layan org lain teruk-teruk. 'berhak' nak wat ape kite suke. nnti diorg paham la. aku tgh ade masalah. bole ke camni? kalau ade masalah je kite transform jadik incredible hulk. ye la, kalau boleh. kalau takleh? jadikla macam org tak waras. gile. sikit-sikit mengamok. sikit-sikit nak hempas barang. sikit-sikit nak tampa anak bini. org ade masalah negare pon bole senyum lagi. bagi aku, org yg rajin marah-marah ni sebenarnye nampak sangat yang die ni tak matang lagi. tak reti nak kawal emosi. tak reti nak kawal badan. macam baby. lapa nangis. berak nangis. sakit nangis. cuak nangis. tapi takpe la. baby. die takleh wat ape-ape sendiri. kalau tak nanges, lapa la die. ni yg dah besa panjang mengalahkan mak sendiri pon perangai macam baby, ape cite?

kadang-kadang kite kene sedar. bukan kite je yg ade masalah. bukan masalah kite je yg besa. kalau care kite selesaikan masalah macam baby, memang tak selesai r. cube kalau time kite ade masalah tu, tarik napas dalam-dalam, amik wudhu' jap, semayang sunat 2 rakaat ke (tak mesti raye je baru kene semayg sunat tau. semayang sunat byk lg jenis-jenis die). pastu carik 'port' nak pikir camne nak setelkan masalah tu. carik tempat yg tenang. kat hawaii ke. gold coast ke. hahah. kat mesjid suda. kalau perlu, mintak org len tolong skali. tanye pandangan. baru la professional sket. lagi cepat masalah setel. setel pon ngan care yg baik. efektif dan efisen. ini tidak. ade masalah nampak todi. asal masalah je, nampak tali gantung. asal masalah je, tangan jadik ringan nak tampa sape-sape. buatnye jumpe mak mertue, tros tambah satu lg masalah. padan

so, marilah kite same-same mengurangkan pencemaran marah kat dunia nih. kite pon tak suke org marah-marah ngan kite kan? kadang-kadang ade yg kate sume org tak suke die. sume org tanak berkawan ngan die. well, inilah dunia. kalau kite yang tanak berkawan, kalau kite asyik marah-marah je, bajet macam masalah pihak atasan lagi besa, sape pon tanak kawan. ye la, ade la 2-3 org nak kawan. tapi cube hanta spy siasat. ntah-ntah yg 2-3 org tu pon pure-pure je. tuhan takkan mengubah sesuatu kaum tu melainkan diorg mengubah diri diorg sendiri. so, kite kene stat ngan diri kite sendiri. pedulikan ape org nak kate. bia lantak masalah tu tak selesai-selesai walau kite dah tulis 4 juta entry skali pon. yg penting kite idup hepi. org pon senang nak kawan. senang nak cite kalau diorg ade masalah. nampak macam masalah boleh selesai kalau jumpe kite. jgn ingat org yg macam takde masalah dalam idup tu mmg takde masalah. ntah-ntah die punye masalah lagi besa. cume mungkin die tau macam mane nak handle masalah die.

seda tak seda, sebenarnye masalah ni pon satu jenis nikmat. bagi sesetengah org. baru idup ni ade 'kick'. ade twist n turn. kalau tak pon, masalah ni sebenarnye menunjukkan nikmat bile kite takde masalah. tu yg tuhan kate, manusie ni tak reti nak bersyukur. sebab die tak nampak nikmat yg ade depan mate. rasenye 6th sense yg sebetulnye iyelah sorg yg dapat kesan nikmat tuhan die. baru power! untung kite ni org Islam, ade Tuhan, ade Qur'an segale. macam main sudoku/rubik's cube. nampak macam susah gile. macam mustahil. tapi ade je penyelesaiannye, cume mesti kene dengan care. mesti kene mase. kene tempat.

ok la, banyak gak mase terluang nih menulis. harap leh amik manfaat. bukan nak kate aku nih power gile. terer gile selesaikan masalah. kadang-kadang aku lagi teruk. tapi ye la, aku tulis ni pon untuk diri sendiri. bile dah tulis terbentang macam ni baru aku sedar, aku pon sebenarnye tau camne nak selesaikan masalah. so mane yg elok tu, simpan lek lok, pakai bile perlu. toksah nak tgk macam mane aku handle masalah ke ape. nak tgk aku nih betul seperti yg aku tulis ke tak. takyah. kalau rase-rase ape aku tulis ade manfaat, pakai. tak payah nak risik-risik. risik-merisik tu bukan untuk pompuan ke? hahah. da~

wassalam...

No comments: