Saturday, July 12, 2008

mim alip lam lam ha

bismillah..

yup. tajuk tuh m.a.l.a.s. saje spell camtuh supaye korg rase macam dah lame tak bace jawi, so macam dah berkarat. anyway, kali ni nak cite plak r sikap buruk dan huduh yang tersembunyik dalam badan nih. rasenye sume org ade. tapi tahap die kengkadang berubah-ubah ikut pergerakan bulan dan matahari, yakni ikut hari dan keadaan. kejap kurang, kejap terlebih.

time skola rendah dulu.. herm.. tak ingat plak. tapi rasenye ade je keje. so macam tak pernah malas. time nih memang aktif gile. kalau kat skola, memang tak pernah dok diam. berlari sane. berlari sini. pijak paku berkarat. terjatuh dalam parit itam. bergaduh ngan membe. tertinggal bas. pegi geledah hutan blakang skola. kelas silat lagi. balik umah pon sambung men. men baling slipa. men semak. tangkap ikan. men gasing. men tutup botol. men pengsan-pengsan. men kejar-kejar. dan lain-lain. kat umah pon mak abah ade bele binatang. ade ayam serame. ade ikan. ade hamster. memang meriah. sronok sangat. walaupon duduk bandar, tapi rase macam kat kampung. keja ayam. tangkap ikan. bestnye..

pastu naik skola menengah. dok asrama. tapi skola aku best. sebelah pantai. pantai jeram. walaupun aku tak pernah mandi kat pantai tuh, tapi aku tak pernah bosan buang mase kat situ. ade ikan tembakul. ade kulit kerang. ade laut terbentang luas. pulak tuh skola aku time aku mule-mule masuk macam berlopak segale. name pon budak lelaki. heheh. memang abes tiap penjuru sekola kitorg lawat. lagi-lagi la aku sebagai pengawas skola. memang jadik contoh. hahah. pastu bile dah naik form 3, lain sket sibuk die. kelab. persatuan. pengakap lagi. walaupun camtuh, ntah cemane aku nyer study macam tip top. walaupun tak tinggi gile, tapi aku nyer result macam power gak r. pmr aku dapat 8a. out of 9. of course sejarah.

sambung plak kat ma'ahad. pon pengawas gak. ade meeting. ade malam kebudayaan. ade wat majalah. ade skali aku tak tido 3 hari sebab nak prepare bahan pameran. pastu kene marah ngan ustat. padan muke aku. maybe thats why aku tak abes. aku sempat 25 juzu' je. mungkin aku bole je nak abeskan. mungkin takleh. anyway, aku decide untuk tak abeskan. why? sometimes i keep asking that myself..

then form 4. pon pengawas lagi. aku rase time nih memang rajin balik umah sebab nak g tusyen. skola tak cukup cikgu, so kene study sendiri. still, result aku ok. slalu kat asrama aku tido lambat. masak megi. sembang. wat keje persatuan. ragging. keja hantu. keje persatuan pon bole tahan gak r. ade tournament. ade kursus. ade meeting. esok pagi mesti bangun lambat. bape kali ntah aku tak miss smayang subuh jemaah. hahah. esok pagi dalam klas mesti tido. slalu je aku masuk klas lambat. slalu kalau terbangun lambat gile, aku cepat-cepat siap pastu pegi tengok bilik sebelah bilik aku. tengok kejap ikut tingkap. pastu nanti kalau cikgu tanye, aku cakap r aku g tengok asrama. heheh. matila kalau ade cikgu aku bace blog nih. mak ngan abah aku pon cuak tengok aku sebab spm macam dah dekat. aku ingat skali diorg bawak aku jumpe pengetue, cakap aku macam sebok dgn ko-kurikulum berbanding study. tapi pengetue aku kate aku memang better bia sibuk. bia banyak keje. dan result spm aku leh tahan r. cukup untuk bawak aku g jordan.

but before that, aku masuk matriks jap. sini lagi aku suke. tiap mase mesti ade something yang aku kene wat. library besa. baju dalam baldi. homework nak kene wat. cikgu nak kene jumpe. buku nak kene bace. padang nak pegi jalan-jalan. court squasy nak pegi (hik hik). surau nak pegi. ade perjumpaan lagi. org men skateboard nak tengok. mesti ade mende nak kene wat. mesti ade mende nak kene siap. tapi sayang. aku sempat stay sebulan je. then aku dapat tawaran JPA. wat medic ke timur tengah. jordan. wuhuu~ (which i regret it later)

persediaan 3 bulan kat iNTEC. dekat ngan klinik mak aku. sec 18. anytime aku rase nak balik, aku pegi klinik. balik skali ngan mak. tho, aku lagi sronok dok hostel. macam kat matriks. tapi lagi best sebab klinik mak dekat. lagi senang nak mintak pape. hihih. ade assignment. ade kedai makan. tapi kat sini aku macam dah tak rajin pegi library, sebab jauh. tapi klas best. abes klas mesti ade mende kene wat. ade kawan nak jumpe. hari isnin ade pasa malam. ade toastmaster club. tapi dah stat ade mase senggang. we dont really have anything serious to learn. aku mule rase malas. and tiap kali aku dok umah, aku banyak tido. maybe thats my habit if i feel like nothing more is worth to be done..

now, jordan. 1st year kelas lame. kadang dari pagi sampai petang. walaupun aku tak paham sangat ape yg aku blaja, tapi aku slalu sibuk. wat majalah lagi. result aku macam bole tahan. aku still bersaing dengan others. kejap markah naik, kejap markah turun. ade subjek yg aku terer, ade yg aku tak terer. result? so-so

2nd year. kelas paling lame 4jam sehari. then i have nothing more to do. more than 20hours per day i was left to do study by myself. har har. im not that kind of student. so aku stat malas. aku takleh study sebab rase macam kuyu je. takde homework. takde assignment. takde library yg kondusif. takde study plan. takde jadual harian yg sibuk macam kat asrama dulu. takde persatuan dan kelab. nothing more yg bole wat aku rase macam tak tuka-tuka hari. sume hari rase macam same. bosan. dan dari sini aku punye malas naik tahap cipan. malah lagi tinggi. mungkin mencapai tahap mentadak. dan aku sendiri tak hairan dengan result aku. turun menjunam macam campak batu dalam kolam. plop! aku stat bermesre-mesre ngan hobi aku yg membuang mase. men game. and as we know it, games ngan study tak gerak skali. slalu gak aku try nak study. tapi aku tak dapat nak tahan lame. rase macam otak aku dah kecut. aku takde mende nak bagi exercise otak aku. then i meet sudoku. but after a while, bosan gak. asek-asek sudoku je. pastu jumpe rubik's cube. terubat sket. pastu bosan balik. (thanx tho kepade kawan yg memperkenalkannye) dan aku makin lame makin kuyu. aku takleh study kalau tak disaing dengan aktiviti-aktiviti len. situasi kat jordan memang.. lain. takde lagi mase untuk sibuk. aku rindu waktu sibuk aku dulu.. aku dan malas mule jadik kawan rapat..

dan macam tu la aku kenal encik malas. aku btol-btol harap aku bole buang sikap nih satu mase nanti. bukan aku suke, tapi dah memang die akan datang sendiri kalau aku takde pe nak wat dah. study? ntah. aku takleh nak disibukkan dengan study. tapi kalau aku sibuk wat mende len, study tu pon akan ikut skali. mungkin badan aku memang jenis macam nih. we are who we are..

wassalam...

No comments: