Saturday, July 21, 2007

hari ini dan semalam

bismillah

hari ni hari jumaat. smalam aku pegi amman. baru balik ni. tadi ade tournament (btol ke eje ni?) basket ball 3 on 3. tapi masuk yg under 20 je r. secara automatiknye, aku takleh masuk. konfem kalah kalau lawan above 20. badan besa macam ikan paus. tinggi macam menara pencakar langit. busuk macam ba.. bila di sekolah dulu.. (hihi). ape-ape pon, diorang ni mmg terer bersukan. kalah sume. bola sepak ke, tenis ke, bola tampar ke. dah ade genetik badan macam atlit tak mandi seminggu, bole la. tapi tadi memang diorg (halfi, majid, omar, faisal, hazim, acap, tidak lupe juge ijat, manager-tak-bawak-air; team kitorg) maen dengan penuh membanggekan skali. terer terer.

pastu nak cite pasal hari khamis plak. pagi tu time nak pegi jami'ah, berlakunye satu senario yang membuatkan aku semakin bangga duduk negare jordan ini. time tu aku nak rentas jalan, syari' jamiah name jalan die. sblom aku lintas ade la minah arab ni nak lintas jugak. memang pe'el arab, kalau pompuan nak melintas, memang sanggup brek mengejut. aku pon heran. langga je la. dah tau ade kete nak lalu, lagi nak melintas. bengong. takde kesedaran sivik. pendidikan moral konfem fail. ape-ape pon, sblom aku terlupe cite, baik aku sambung. pastu ade la sejibik kete ni benti sebab pompuan tu nak lalu. brek mengejut nih. aku dengar bunyik taya berdecit. ingat eksiden. baru nak gembire. tapi takde. sume kete brek mengejut. tensen aku. eksiden je la. bukan selalu. maka baik aku sambung lagi. pastu pompuan tu dengan muke bodo dan bengongnye pon melintas la. pastu aku nampak kete belakang kete yang benti mengejut tu potong pastu benti sebelah kete yang benti awal-awal tu. diorang buat ape? cube teke. ha takyah susah-susah. aku yang cite. pastu diorg bertekak. sume kete kat blakang takleh jalan sebab diorg dah blok. aku pon amik kesempatan untuk melintas. punyela bengong. tak pikir orang lain langsung. ibarat badak sumbu yang takde telinge. diorg bertekak lame la jugak. naseb baek ade pedastrian tolong leraikan. aku dalam hati tergelak guling-guling tengok perangai diorg. cube la korang bayangkan cemane. bodoh sombong, bak kate orang putih. kalau ye pon nak gaduh, parking la kete elok-elok dulu. baya tiket parking. tutup enjin sume. skali lagi aku ulang, bodo sombong. nasib baik aku lupe nak tangkap gamba. bodo. sombong.

pastu awal pagi khamis plak. ni aku pon tak tau ape poin aku cite. saje je nak share. pagi tu sblom bangun tido, aku mimpi. lain dari yang lain. mule-mule ade sorang membe rapat aku (aku pon ingat sape, tapi time mimpi tu aku rase die membe rapat aku. realitinye, ntah ade ntah tak) dapat satu kuase nih, kuase ble hidupkan orang mati. haha. eyh. ketawe plak. serius ni. nak denga tak? ok, sambung. aku pon tak tau cmne die dapat, tapi kuase ni macam seolah-olah dah well known. orang lain tau ade, tapi tak tau sape yang ade. babak seterusnye kitorang carik presoden PERMAI baru (sile ingat, ni mimpi ye kawan-kawan) yang diceritekan mati lemas kat satu kolam kat m'sia. spesifiknye, kat skola rendah aku yang blom masih blom ditarah lagi (landskap macam time aku kecik-kecik dulu, time aku blaja kat situ). kire aku nih jadik macam side-kick r. sempat jugak aku rase dengki pasal kuase membe aku nih time tuh. pastu babak seterusnye, tibe-tibe kitorg kat rumah satu keluarge nih. rumah kayu. macam rumah orang melake. atok diorg mati lemas. pastu diorg mintak membe aku nih hidupkan balik (bile aku tulis ni baru aku terpikir. bukan tadi kitorg carik presiden PERMAI ke? bia lantak la mimpi tu. die yang nak cite). pastu aku ditugaskan untuk pasang lagu-lagu nasyid. punye la besa sound system rumah tu. tapi bile aku mintak cd nasyid/al-qur'an, takde plak. mencanak carik pastu baru jumpe. dah berhabuk. aku pon pasang. pastu aku pegi masuk kat bilik membe aku ngan mayat pakcik tue tu. aku tengok mayat tu macam tinggal kulit je. tapi macam mengecut. warne macam baby baru 2-3 hari. merah. (mungkin sebab aku pon tak pernah tengok mayat org mati lemas, otak aku pon mentafsirkan sebegitu rupe) pastu membe aku ni pon bace la pekemende ntah. aku macam cuak-cuak ayam la time tuh. ngeri la plak tengok orang idup balik. tengok orang mati pon ngeri. pastu bile die dah abes bace, kitorg pon tunggu la ape jadik... takde pape pon. aku macam lege sket. ahli rumah tu pon macam dah siap-siap nak blah. nak semadikan jasad si mati. mungkin membe aku nih tak mahir lagi kot. 1st time gune power die tuh.. pastu tibe-tibe mayat tu kembang. macam belon kene tiup. aku punyela ngeri, terus tutup mate. bukak je, tengok mayat tu dah idup balik. die bukak mate. pastu sume ahli rumah bersorak gembire. yipee! atok diorg idup balik! (ewww!!) tapi kulit pakcik tu still kemerah-merahan lagi. idup balik = baru lahir..? setel. misi berjaye. pastu family tu jemput kitorg makan skali malam tu. pakcik yg baru idup balik tu diorg kate macam lebih bertenage plak. siap hidang-hidang nasik lagi. membe aku nih pon sound la. "pakcik, slow-slow sket. pakcik tu baru idup balik". aku pon terbangun.. huhu. pelik kan? aku pon rase camtu.

ok la. sampai di sini dulu. aku nak g beli syawarma. lapa.

wassalam

No comments: