Sunday, January 28, 2007

belajar sbb exam? ke exam sbb belajar?



bismillah..

hmm. ari nih aku dah abes exam utk sem nih. skang ade cuti 2 minggu. bole kate kali nih aku puas ati r ngan exam sbb 1st tyme aku pulun abes2an (walaupun aku tau result mesti ade yg tak best sbb study last menet). tapi tkpe r. aku doa agar Allah bagi result yg terbaik utk aku. kalau aku lg elok fail, aku nak aku fail. tapi kalau sebaliknye, lagi bagus :p

dak2 len sume hepi sbb dah abes exam. tapi aku tak rase pape pon. nnti lagi 3-4 bulan, ade exam lagi. mungkin sbb aku tak belajar gile2 cam diorg kot. entahla. mungkin jugak. mungkin aku ni mmg camni kot. ntah. aku pon tak tau

nak sembang sket pasal exam ni. alang2 aku dah abes. kalau bagi aku sendiri, mmg aku akan pulun study gile2 bile nak exam. dan biasenye, time dekat2 nak exam tu la sibuk nak mintak do'a, semayng byk2.. time tu macam dah tak nampak mende len dah. (tapi selalu je aku wat bodo, macam takde exam) belaja je. adekah mmg camtu hidup kite nih? sebagai seorg pelajar? kite study dn bersusah payah utk exam.. kalau kite tak pass? ade yg bunuh diri. ade yg minum sirap sampai mabuk. ade yg ilang iman die, mule tak caye ngan qada' dan qadar, salahkan org len. salahkn Tuhan. salahkn cikgu. kalau die ade tukang kebun pon, die nak salahkn jugak. "awak potong rumput bising. saye takleh nak blaja. awak salah". ade gak yg wat bodo macam takde pape. tapi tak kurg jugak yg terime result die seadenye, pastu check balik ape yg die kurg. mane yg tak cukup die tambah. mane yg silap die betulkn. mungkin ni yg org kate blaja dari exam.

bagi aku r, time kat skola dulu, aku jenis yg belaja dari exam. aku tak suke sgt study gile2. bile dapat kertas balik, aku check mane yg salah. aku lebih suke study gune soklan. time spm dulu, buku latihan faveret aku, terbitan system, kalau tak silap. yg die ade jawapan siap ngan jalan kerje skali kat blakang. tapi aku tak lepas lagi dari study utk exam. kan? tapi aku suke. kalau kat sini plak, aku dah tkleh wat cmtu. lecturer kitorg tak bagi balik kertas soklan kitorg. bincang jawapan je. aku pon tak tau ape yg aku salah. so, aku tkleh r nak study exam aku. yg aku leh buat, bace, bace, dan bace lagi. pastu bace lagi. dah abes bace, bace lg. sampai muntah. aku tk suke sungguh. sbb slalunye aku lbh tenang blaja lepas exam. aku pon tk tau knape.

bile aku kate exam utk study tu, aku pon tak tau ape sbnrnye yg aku maksudkn. tapi bagi aku r, aku rase org nih jenis yg tak kesah sgt result die cmne. asalkn die blaja. aku nak jadi org cmni. aku tknk asyik terpikir pasal exam je. nnti sakit kpale. pening. migrain. tapi mmg kite takleh nak lari dari exam, kan? sbb exam r jadik pembaris byk mane kite belajar. byk mane kite patut belajar. betul ke kite blaja. kan?

dah r. aku pon dah penat pikir ni. yg penting, slagi kite idup, slagi kite blaja, letak niat yg betul. kite nak pungut balik permate Islam yg dah jatuh kat tangan org jahat (bukan aku nak kate lecturer aku nih jahat). tapi bagi r ape yg blaja nih berbaloi. kalau tak kat sini, bia berbaloi kat sane nnti.

wasalam..

No comments: