Monday, February 12, 2007

1st sem break

bismillah..

sori lame tak hapdet. ingatkan cuti tak gi mane2, ade byk mase nak tulis kat sini, nak bace buku ke ape.. tapi nampaknye mmg mase sepanjang cuti tu macam tak cukup plak. skang ni pon still terkejut lagi sbb klas dah stat. tapi takpe r. mmg mase pantas berlalu kalau kite enjoy, tapi pelan je bile kite tengah tersekse (terbayang rupe aku tgh tido tyme khutbah.. hehe)

k, pape hal pon, aku kene terangkn sket pasal sedikit sbyk taqwim per'universiti'an aku kat sini. die ade 3 semester setahun. sem satu ngan due dlm 4 bulan cmtu. sem 3, atau summer sem, pendek sket, 3 bulan r lbh kurg. 1st sem stat bulan 9, time nak dekat winter r. kire hujung sem satu ngan 1st sem break nih slalunye turun salji. 1st sem break ngan 2nd sem break ade la dlm 2-3 minggu. summer sem break lak sebulan lbh sket. nak balik m'sia time ni r. tapi, disebabkn summer sem break nih adelah tempoh mase antare 2 separate year, maksudnye antare tahun 1 ngan tahun 2 etc, time break ni la slalunye sape yg nak repeat paper kene exam. ade 100 soklan, satu soklan satu markah. so, sape yg kene amik paper time nih kene lepak kat jordan ni sajor. tklh gi balik m'sia makan durian dan langsat. serta laksa dan ikan keli masak asam pedas.. pergh.. meleleh plak..

orait. nak cite pasal 1st sem break aku lak. 1st of all, tyme awal2 cuti tu mmg aku macam cacing panas r. mane taknye. tyme tu r result 1st sem klua. kalau kantoi, kene repeat. formule kegagalan ni mudah je. kalau kite byk maen, malas study, mmg kite akan 'berjaye' utk fail. tahniah. tapi last2 bile klua result, aku lepas. cukup2 makan. hehe. naseb baek. aku pon menyetatkan cuti aku ari tu ngan gi selebret kat kedai makan. elok2 plak duit biasiswa masuk. cantit btol timing org2 JPA nih. sayang korg. esoknye aku gi amman. jalan2, ngan membe hancing aku, eh, membe kamcing. alaa macam kamcing slua tu. heh. takde r. kitorg pusing2 shopping mall kat situ, men bowling (of course r aku kalah), carik hadiah sket, pastu makan2. seronok gak r, sbb aku dah lame tak jln2, window shopping. sblm tu pon aku mcm gaduh ngan membe aku nih. so, kire permulaan cuti yg baek r..

then, ade medical camp. dianjurkan oleh persatuan perubatan Islam Jordan. laki2 je. dak melayu 9 org (dak2 U aku, 1st year smpi 5th year. sume ade wakil) total penyertaan 100 org, yg len arab, dari satu Jordan. arab yg wat klinikal pon ade. die bahagikan kpd 10 kump, tapi die letak org melayu 2 org dlm satu kump (dah 4 kump), senior aku 5th year tu sorg, lg 5 kumpulan tkde org melayu. so, mmg aku ade r kawan yg bole sembang2 melayu kat situ. mmg die raikan r org melayu nih. yg bestnye sbb org2 arab yg join medic camp ni sume yg baek2 je (hence the name, ..Islam..) so, aku mmg enjoy r camping nih. die ajar 'what to do in an emergency', tyme bertembung ngan kemalangan, kebakaran, etc, cmne nak wat CPR, pastu camne nak handle ER. walaupon byk yg aku tak paham (sbb mostly die cakap arab), tapi sedikit sebanyak, bile die wat praktikal tu, mmg aku dpt belajar byk mende. BEST!!

hmm.. tyme ni sedikit sebanyak aku lebih kenal ngan perangai arab nih, esp Jordan r. 1st and foremost, diorg nih sgt sporting. bile ade penceramah masuk je, diorg ramai2 nyanyi lagu menyambut penceramah tu. bile dah habis pon ade lagu die. pastu kalau kene dende ke ape, mmg diorg tak melawan. walaupon yg kene dende tu lagi tue dari yg mendende (FC aku pon kene, sbb dtg solat lambat - kejut membe aku yg same team tu. hihi. sian die). pastu diorg nih jenis yg takde malu tak kene tempat, macam org melayu. nak naek pentas pon segan. bukannye kene bojel. hihi. lg satu, diorg nih jenis sempoi r, takde nak pikir panjang2 kalau nak wat seswatu. dari susunan program sampai makan. kalau ade penceramah, jalan. kalau takde, wat aktiviti laen. gusti lengan ke, lumbe lari ke (serius ni!). pastu kan kalau kat m'sia mesti ade malam persembahan, bile dah nak balik tu. kalau style arab nih, sape nak buat, buat. taknak sudah. untung plak team aku nih ade 2-3 org yg otaknye aktif sgt, kitorg wat 4 persembahan kot petang tu. pastu dak2 melayu wat satu lg persembahan. total 5 persembahan. team aku dpt hadiah. sbb pe? kumpulan paling aktif. hak hak. dapatla keset ngan cd arab (cmne nak pilih pasangan hidup :">). aku tak try pon lg. pastu balik. masing2 amek nombo, pastu naek bas. lupa plak. sepanjang 3 hari aku dok situ, aku gune 2 pasang baju je. aku tgk arab yg len pon same je. sempoi.. senang idup..

k, pastu bile aku balik Irbid, tgk2 ade sorg ustat dr Mesir datang umah aku. ustat ni dulu aku jumpe tyme aku gi Mesir tahun lepas. sblom tu, tyme aku form 4, aku panjat Gunung Ledang ngan adek die (jadik FC).. what a small world.. best r jumpe balik ngan ustat nih. dulu kat Mesir pon ustat ni yg byk tunjuk aku macam2. esok baru ustat ni balik. banyak la 'sembang' ngan ustat nih. banyak sgt mende yg die tau. mude lagi pon, tapi pengalaman byk.. pastu selang 2-3 ari lepas tu, dtg sorg lg ustat. ustat yg dtg nih macam 'abah' kitorg r. pon byk pengalaman. mmg penat, tapi org kate, tetamu tu dtg bawak berkat. aku pon hepi jumpe ngan ustat2 nih.. at least cuti aku nih 'berisi' la jugak..

ade lg. I-MAD (Islamic Modern Art Day) ala2 hari kebudayaan gitu. tapi yg ni die gabung ngan IT sket. aku kat sini jadik AJK Kebajikan dan Penerbitan (btol ke name JK aku nih? aku pon tak pasti. yg penting, aku handle majalah r). dalam program ni ade crash course utk belaja sket2 pasal ilmu IT nih. ade pasal basic management of computer hardware n software, pastu belaja pasal photoshop, pastu pasal swish (aku jadik penceramah. hehe. abes serabut. aku pon tak tau aku cakap ape :p). then, ade permainan kebudayaan, maen dam aji, batu seremban, teng teng, tutup botol ngan bowling tin (ape ntah name die).dak2 nih dipecahkan kpd 4 kump, ala2 ari sukan gitu. aku takleh maen sbb jadik AJK. tapi sronok gak r sbb tgk diorg sronok maen. ade gak pertandingan tulis sajak, wat wallpaper, deklamasi sajak.. overall aku rase dpt sambutan yg memberangsangkan r. ramai gak yg join. siap ade sepanduk lg. sbb tu menang kot. hehe.

hmm.. pastu tadi dah stat 1st klas. pade hemat aku, 2nd sem nih mmg aku agak busy kot. byk mende kene bace. nak cover balik ape yg aku miss sem lepas ngan sem2 sebelumnye. stat sem ni r aku baru rase cam sronok sket, sbb tadi die wat style case study. aku suke gile lecture cmtu. sbb tyme tu aku rase macam sorg detektif. pesakit tunjuk macam2 petande, kite yg kene solvekn riddle tu. seronok!!

okeh. aku dah karang panjang dah ni. aku nak study plak (ye la tu). tapi mmg aku cube nak pulun sepulun2nye sem nih. sbb bukan senang nak jadik senang, n tak susah nak jadik susah, kan? so, it all depend on ourself. smoga aku terus diberi kekuatan utk tros bawah medic nih sampai aku jadik dokto. smoga jugak, aku punye niat always utk Islam. ameen..

wslm..

No comments: