Tuesday, November 07, 2006

introduksi

bismillah..

hurm.. akhirnya setelah lama mengenali dunia blog nih, akhirnya aku berjaya mengambil keputusan nekad untuk buat sejibik. sebenarnye tak tau lagi nak isi ape, tapi ape org slalu kate tu, "start je dulu, karang dah stuck baru pikir". so, dengan NEKAD (sebenarnye nak bagi byk lg mase abes depan laptop ni ha), aku pon klik r 'create new blog' kat www.blogger.com. bukan tanak wat kat friendster, tapi cm tak best lak sebab tiap kali nak letak komen, kene sign in dulu.. tak hensem sgt la cmtu kan?


hurm.. jadik, alang-alang dah start typing nih, aku sebenanye nak cite sket pasal university aku, atau dalam bahase arabnye, Jami'ah. tujuan asalnye sbb aku nak jadikan mende alah ni sbg 'my restore point' kalau nanti2 aku ade problem sepanjang tempoh perguruan aku nak jadik dokto nih. ye la, mane la tau kan, tibe2 down ke ape.. karang bile ingat2 balik betape susahnye nak gi sini, baru rase semangat balik.. kan? kan?

Orait, kite stat ngan name dulu, name mende alah ni Jord
an University of Science and Technology, terletak kat tengah2 padang pasir, kat Ramtha (bandar la kot), kat Jordan (mane la lagi, ye tak?) kalau korg tengok kat Google earth, bole nampak, clear lagi. (bole tgk screenshots kat friendster - JUST) hurm.. Jami'ah nih asalnye bawah Yarmouk University, tapi disebabkan byk sgt student, jadik die pecahkan. Yg nak wat medic, engineering, etc pindah ke Ramtha, yg nak wat syari'ah stay kat Irbid (name bandar tempat aku tinggal). Besa gak r university walaupun tak byk sgt flora dan fauna cam kat UiTM blakang umah aku dulu. Tapi dah tercampak kat sini, nak wat cmne la kan. Study je r..

So, aku pon dah bosan menaip nih, berikut dilampirkan gamba2 seksi untuk rujukan pihak tuan/puan (p/s - sori r kalau tak clear sebab aku gune kamera henset jer) :-

ni la jami'ah aku, time nak dekat2 winter. byk awan. cantik awan die (perhatikan ketandusan padang pasir ye, kawan-kawan)

yg ni plak mesjid die. kubah emas tu baru pasang. skali lg, cantik awan die (skali lg, perhatikan ketandusan padang pasir tersebut)

aa.. yg nih adalah gamba yg aku tangkap mase nak balik dari jami'ah (naik coaster - ala-ala bas mini). kalau korg perati betul2 teksi ngan coaster depan tuh tak ikut jalan yg dibuat oleh kerajaan arab nih, sbb jln tuh mcm diblok ngan batu2 besa (under construction). so, driver2 arab nih ngan konfidennye wat alternative route sendri sbb nak gune gak jalan tuh (tak ke pandai dan bijaksane masyarakat ini, kawan-kawan sekalian?)

nih gamba kete ra'is jami'ah (aku amik gamba nih sbb same cam kete abah aku :p)

dan setelah seharian menempuh alam pembelajaran kat universiti (pening woo!! byngkanla, cite pasal genetik2 dlm bahse arab ~ hadoi), ni tempat aku slalu hang out, Syari' Jami'ah (aku dok dekat ngan Yarmouk University). Kat centre belah kiri tu ade kubah masjid Jami'ah - tempat semayang maghrib, isya', jumaat dan raye (subuh kantoi ~ahaks!)

so, aku rase untuk 1st posting nih, cukup r dulu kot. aku akan cube menghabeskan byk mase depan laptop ni ha :p oh ye, btw, aku tak reti sgt nak wat blog nih fancy2 cam most of korg wat. sape2 yg rajin tuh, ajar la ye. jelous gak tgk korg nyer :p

and with that, wslam

2 comments:

Anonymous said...

saye dgn rase hensemnye..nk jadik pengomen petame sedare...

wawah~ dah wat blogie..bgush2..kip on bloggin' oK~ hope diz KLAMIDOMONAS dpt bg mnfaat kt dri sndr n pmbce len..

muhammad taufeq said...

uhuks.. mekasih2.. dr.aileen mmg hensem. nasib baek saye takde kakak.. :p aa.. tahniah gak r sbb berjaye jadik pengomen pertame. susah tu, saye tau.