Thursday, March 20, 2008

kembali

bismillah

dengan ini diumumkan, blog ini kembali beroperasi. sori kpd sume yg masuk tapi tk bole. bukan ade sape yg bole masuk pon selame nih. mmg tak kasi sesape masuk. cadangnye nak buang terus. tapi ade yg bagi nasihat, suruh inactivate je. nnti2 kalau dah ade mood, leh sambung balik.. and thanx to die, blog ni ade kembali :>

dan dengan adenye blog nih balik, aku pon nk mengazamkan azam aku yang aku nak azami. *bisik2 dlm hati*. ok, dah [takleh sebut sini. just utk peringatan aku je :p]

pastu alang2 aku dah menaip nih, nak sebut sket ape yg aku lalui kebelakangan nih. kite takleh nak harap sesuatu tuh jadi sepertimane yg kite nak. kite takleh nak harap sesuatu tuh sempurne macam yg kite bayangkan. kite tak boleh nak assume kite akan dapat ape yg kite idamkan. so, bak kate cekgu aku dulu, kite kene sedie 'basi', atau dlm kate lain macam berlapang hati andai sesuatu tuh jadik di luar dugaan. macam kalau kite wat program, kite mesti ade back up plan just in case ade ape2 yg terjadik.

kalau dalam hidup kite sbg sorg manusie plak, kite kene sentiase sediekan 'basi' dalam hati. kalau ade yg tak kene, jangan kite cepat melatah. jangan kite terkejut sampai takleh nak terime. mende nih byk kali kite nampak kat sekeliling kite, kan? exam fail je, bunuh diri. awek lari, langgar lori. hutang banyak, lompat bangunan. dan lain-lain. mane bole cenggitu. sebagai sorg muslim, malu je kalau ade yg wat cmtuh. memang kite dah berusehe. memang kite dah wat yg terbaik. memang kite yakin kite leh buat. tapi kalau dah memang takdirnye camtu, nak buat cmne? kite pon tahu, Allah tu tahu lebih dari ape yg kite tahu. mungkin die nak bagi ujian tuh supaye kite sedar yg kite dah lupekan Die. mungkin die timpekan musibah tu supaye lain kali kite lebih berhati-hati lagi. mungkin ape yg terjadi tuh bukak peluang yang lagi baik pade mase akan dtg nnti. as long as kite ni percaye, as in a mukmin, ape sahaje yg terjadi tuh sebenarnye tande Allah sayang kat kite. baik ke, buruk ke..

ok la. cukup dulu kot sampai sini. nnti kalau ade lg, bole tambah2. adios~

wassalam

No comments: