Sunday, March 30, 2008

flashback [part 1]

bismillah..

post kali ni agak panjang rasenye dan sume pasal most of my memories yg aku tanak lupekan. jadiknye, kalau nak bace, bace. tanak sudah. nnti aku yang nak bace sendiri balik. wek wek :p

aku ingat lagi dulu rumah banglo usang kat kelantan. time tu abah ngan mak keje kat hospital. ade kete volvo. pastu tuka kete perdane. pastu tuka van. WBV 3536. time ni aku tak ingat sangat adik beradik aku berape org, tapi aku rase aku time tu tinggi taya je. aku rindu..

lepas tu aku ingat taman titiwangse. ade sorg membe baik aku yg aku dah tak ingat name die. slalu pegi rumah die main2. ade skali kitorg adik beradik jumpe telo kat tepi rumah. abes kecoh satu rumah aku cakap aku jumpe telo ular. pastu bile aku picit-picit telo tu, rupenye telo siput je. hampeh btol. kadang-kadang naik basikat pusing-pusing keliling taman kat situ. time nih takde dengar lagi kes-kes culik. pastu slalunye mak/abah aku bawak pegi hospital sebab takde org nak jage kat rumah. slalu kat hospital bosan, main dengan labu-labi kat kolam kat hospital tu je. time ni rasenye tak masuk tadika lagi. aku rindu..

kendian pindah kat shah alam, seksyen 24. rumah teres 2 tingkat. corner lot. jalan lobak merah/putih 24/22 ngan 24/21. sini rasenye paling lame skali duduk. masuk taski abim. pastu skola rendah Hira'. pastu skola menengah Hira'. ade skali pindah kat satu taman jugak. tapi rumah besar sket. sini kitorg ade bibik. paling lame yg jage aku kak mah. ade lagi 2-3 org yg lain tuka-tuka. tapi kak mah jugak yg paling best. pastu aku ingat lagi family makcik shimah. ade najid. ade azzam. ade kak aisyah. ade kak naimah. ade zaki. ade solehah. pastu ade family acap. ngan adik die hafiz. ngan adik kecik di 2 org. pernah skali aku balik rumah pagi bute sbb skola ade camping. balik-balik tgk family aku takde kat rumah, balik kampung. ingat nak tunggu sampai pagi. skali denga bunyik anjing GONG! GONG! tros aku lari pegi depan rumah acap, jerit-jerit name die. abes ramai org terbangun. tengok aku dari tingkap rumah. malu, malu. tapi aku takut anjing gigit aku. nanti jadik serigale jadian. pastu ade ibrahim, dok corner lot jugak die nih. pastu ade lukman hakim dawam. pastu ade syafik ghaus. pastu ade family cik eton. ade yasmin. ngan adik die kecik lagi. ade sorg lg membe nih, tak ingat name die. tapi parents die meninggal. kesian die. pastu ade satu rumah kosong. kitorg slalu men-men kat laman rumah ni. men pengsan-pengsan. alaaa, yg korg tarik napas dalam-dalam, pastu tahan. nanti ade sorg akan tekan dade korg, pastu nnti korg pengsan. bile sedar je, korg tengah kejar membe-membe yg len. hak hak. pastu situ aku ade pegi ngaji kat satu rumah ni. dekat je pon. rumah die skarang dah besar. kalau musim puase plak, kitorg rajin tuka-tuka lauk. adik-beradik aku dah ramai. jadiknye senang la nak hantar kat jiran-jiran sekitar tu. pastu blakang tu ade hutan. ade sungai. seberang sungai tu org kate ade rumah magic. kalau sampai rumah tu, nanti ade nenek bagi gelang tangan. bole jadik power rangers. tapi skarang ni hutan tu dah gondol.. pastu kat depan tu ade taman mainan. kadang-kadang kitorg main layang-layang. kadang-kadang main guli. kadang-kadang men tamiya. kadang-kadang lawan digimon. ikut musim. kat padang tu jugaklah aku tunggu bas pagi-pagi. uncle sieww fatt. baya yuran bas takleh lambat. kalau nak naik bas pon takleh lambat. nnti kene tinggal. ade skali family aku sambut birthday aku. tak tau ape mimpi mak/abah aku. tak pernah-pernah plak wat utk adik-adik aku. slalu beli kek pastu makan satu family. kali ni tetibe siap ajak jiran-jiran sume. skali je. lepas tu pon dah tak wat dah. aku pon tak paham lagi sampai skarang. lepas tu sekitar kawasan nih ade banyak tempat tangkap ikan. longkang, parit, sungai, lopak, kolam, dan sebagainye. org kate kalau jual ikan haruan kat cine, diorg baya mahal. buat obat. tapi slalunye ikan-ikan tu mati sblom sempat jual. tak tau pon nak jual kat mane. abah aku pernah beli satu tangki hitam. dalam tu die letak ikan keli banyak-banyak. aku pon tak paham. stok darurat kot. anyway, ade skali tu, ikan-ikan tu pakat mati ramai-ramai. malam tu kitorg kenduri. lepas tu tros terbalikkan tangki tuh, nnti ade jentik-jentik. ade skali mak aku bele ayam serame. kadang-kadang kitorg curik telo die, makan. kadang-ladang kitorg biakan die menetas. ade anak ayam. banyak sangat. tapi sekor-sekor mati sebab tak cukup vaksin. kolam ikan pon ade gak kat rumah aku. bele ikan koi. lepas tu kat laman rumah aku, mak rajin tanam pokok bunge. abah rajin tanam pokok buah. pokok rambutan ade. pokok pisang ade. pokok durian pon ade. tapi kecik je la. abah aku kate nanti kalau dah besar die nak pindahkan kat dusun. time nih mak ngan abah bukak klinik kat area situ jugak. slalu aku naik basikal pegi situ kalau takde keje. ade kedai mamak bole main tikam. ade kedai roti canai kene pegi kalau hari cuti. ade kedai repair kete. ade kedai maca-macam lagi. pastu kat situ gak kadang-kadang ade pasar malam. slalu beli kropok tayar. rindu sangat..

lepas tu pindah seksyen 7.. aiyoh, dah lambat. ade klas. pastu ade boxing. pastu nak men bola tampar lagi. balik lambat kot. sambung len kali la plak. nak cite pasal kampung, pasal skola plak.

sekian dulu, wassalam..

No comments: