Monday, May 23, 2011

perang otak

bismillah...

beberape tahun lepas slalu tengok kat tv macam-macam cite. macam-macam iklan. macam-macam berite. skang ni bile tengok kat internet, lagi banyak jumpe. rase macam bole tau sume mende yang ade kat dunie nih. tapi bile pikir-pikir balik, sebenarnye sume yang kite tau tu sebenarnye ikut orang yang menyediekannye. ikut sape yang provide information. kalau salah yang die provide, salah jugakla yang kite tau. salah pulakla ape yang kite paham.. bile dah salah paham, macam-macam masalah bole jadik..

bile kaji-kaji balik, sebenarnye  sume info ni kalau bukan disediekan oleh orang-orang yang bukan Islam, diorangla yang tapis. kalau tak sume pun, sebahagian besa. mane yang tak sesuai dengan ape yang diorg paham, ape yang diorg yakin, diorg tapis. mane yang elok untuk diorg, ade faedah bagi diorg, tu yang disebar-sebarkan..

tengok je la kat tv/internet. pompuan macam mane yang dikatekan cantik. laki macam mane yang dikatekan hensem. keluarge macam mane yang dikatekan bahagie. perangai macam mane yang dikatekan 'cool'. care hidup macam mane yang dikatekan selamat. macam-macam lagi la..

tak salah sebenarnye nak ikut arus kemajuan. tak berdose pon kalau kite nak belajar pasal IT. nabi pun suke. tapi sebagai sorg muslim, kite patutnye kene ade kepahaman yang betul dulu tentang idup ni. didikan dari kecik kene betul. paham dulu agame 100%, paham elok-elok, pastu buatla ape yang korg suke.. insya allah kalau dah paham dengan kukuh tentang Islam, tak kemane larinye kite bia ape pun yang datang. ade info yang kite bole amik, patut amik, hati-hati kalau nak amik, dengan jangan amik langsung. lepas tu sebarkan plak. bertepek-tepekla pahale nanti..

wallahu a'lam..

No comments: