Monday, July 20, 2009

hidup setelah mati..

bismillah..

baru ni opah ak belah mak meninggal. sakit tue. aku yg terperap kat indon setahun, tak sempat nak jumpe die.. tak sempat nak mintak maap ke ape.. aku pon tak tau la setahun yang lepas tu last time aku bole jumpe dengan die. mase tu tengok ok je. sihat wal afiat.. ajal datang memang takde sape bole predict bile.. al-fatihah.. erm.. ksian plak tengok atok aku tuh. umur die dah lebih 90 tahun. selame ni kemane saje mesti ade opah aku sekali. la ni, opah dah takde. dah dekat satu abad idup skali.. tibe-tibe ilang.. :/

baru tadi aku balik dari kampung johor. time salam dengan maktok belah abah aku tu, aku terbayang, kalau-kalau ni last aku dapat salam dengan die.. tiap kali aku salam die, mesti die menangis. kalau time baru sampai kampung tu, mesti die nangis gembire sebab anak cucu die datang jauh-jauh nak ziarah. mesti nangis gembire sebab diberi peluang idup lagi kat dunie ni nak wat amal ibadah.. pastu time nak balik pon die nangis gak. sambil-sambil tu die mesti tak lupe nak selit 'ape-ape' mase tengah salam tu.. mungkin die sedih takut tak dapat jumpe lagi cucu-cucu die nih. mungkin sebab die sedar ajal maut tu di tangan Tuhan. ntah-ntah aku yang mude lagi ni nanti pegi dulu.. sape tau?

herm.. bercakap pasal ajal maut ni, biasela manusie. sehari due ni, ingatla. rajin semayang. bace qur'an sume.. nanti dah seminggu due, sume lupe. dok sebok kejar dunie balik. akhirat ntah kemane.. just nak remind myself dengan yang lain.. kalaula ade berhutang ke, wat salah dengan orang lain, mengumpat ke, fitnah ke, pakai barang orang tak mintak izin, makan duit haram, dan lain-lain kesalahan yang melibatkan orang lain, cepat-cepatla selesaikan. mintak maaf ke. mintak halal ke. mintak dende ke. bagitau orang lain ke supaye nanti kalau dah takde, orang lain boleh tolong gantikan baya hutang ke, mintak maaf ke, ape-ape la.. kene ingat. dose dengan orang lain, die je yang bole nak hapuskan. semayangla banyak mane pon. takkan terhapus selagi tak diredhai orang yg tersebut..

k r. harap-harap sedikit-sebanyak memberi impak positif la kat aku, tapi kalau orang lain pon nak terimpak same, laaaaagi bagus~

wassalam~

No comments: