Friday, August 29, 2008

1st update from makassar~

bismillah...

..dan alhamdulillah. selamat sampai ke makassar, satu daerah di selatan sulawesi [pulau yg macam huruf K tu] minggu lepas. sampai-sampai abah kate, airport ni baru lagi dibine, 2 minggu sebelum kitorg sampai. memang langkah kanan. oh ye, abah aku ikut skali sbb memang die slalu temankan student yg die hantar sampai masuk asrama bulat-bulat. tapi aku rase die men golf skali sebab die ade bawak kayu [besi la kot] golf skali~ :p anyway, mule-mule sampai memang aku cuak gile. ye la. mane taknye. sorg pon tak kenal. cemane la agaknye nak berkawan nanti. that was my 1st impression..

tapi lepas bermalam kat situ, aku stat kenal sorg due. bilik aku lebih kepade apartment. satu bilik 2 org. ade toilet sendiri, ade katil, ade meje, ade sinki. tingkat 5, bilik ujung jugakla. tapi view cantit. mengadap sawah padi + pokok-pokok sket. bangun pagi-pagi memang fresh~ pastu esoknye aku stat kenal-kenal ngan dak-dak satu batch. laki je la. ade lapan org melayu, sorg cine, 6 org india. toyeng, epul [room mate], bear, acub, zubir, aizat, atot, lim, gopi, vishnu, [name indians memang sampai skang tak ingat. ramai sangat. huhuh] anyway, aku macam cepat sket jadik feymes sbb anak dr fauzan [yg hantar diorg] + umur terlebih + tak pernah benti wat lawak + bole men rubic's cube [tribute to lina :D]. dan skang, aku jadik ketue batch 08~

oh ye, baru smalam ade dak-dak baru sampai lagi. 5 lelaki 2 pompuan. sume melayu. name diorg tak sempat nak ingat lagi. pastu nak cite pasal senior plak. seperti jugak sebab-sebab disebutkan tadi, aku pon bole je nak masuk ngan diorg. alhamdulillah. diorg sume baik-baik. sangat-sangat. baru seminggu aku kat sini, dah kenal ngan almost everyone yg dari malaysia. takde la banyak sangat pon. lebih kurang jugak la jumlah student kat irbid dulu~

herm. makassar ni lebih kurang jugak dengan malaysia. orangnye, budayenye, cuacenye, persekitarannye.. bole la kate adik-beradik walaupun agak kurang maju sket. biase la. negare besar. sini mase same ngan malaysia cume matahari terbit awal sket. kire macam subuh pukul 4 lebih, isya pukul 7 lebih. dan disebabkan cuacenye tropika jugak, so sini banyak pokok-pokok yg menghijau. cume mungkin time tengah hari tu terik sket. pastu sini pengangkutan utamenye pete-pete, macam van. sumbat la sampai 13 org. van kecik je pon. pastu sini motor BANYAK gile bangkong. orang pon ramai. ok la tuh~

universitas hasanuddin ni aku tengok ade la sket macam UKM. ade banyak pokok. ade air terjun. tapi takdela besar sangat. ye la, aku sempat pusing fakulti perubatan je. kalau campur sume-sume besa gak aku rase. tempat aku tinggal pon 15 menet jalan kaki dari dewan kuliah. seronok~ :)


pastu baru ni kitorg kene join orientasi yg dihandle oleh senior indonesia kat universiti tuh [Universitas Hasanuddin - UNHAS]. rate-rate student indonesia yg satu batch ngan kitorg sume umur 19 tahun. lepasan skola menengah la lebih kurang. so layanan yg diterime pon macam melayan budak-budak. ade yg kene suruh bawak burung dari rumah. ade yg kene bawak pokok. ade yg kene ketuk ketampi. ade yg kene angkat kerusi. ade yg kene berdiri tengah panas. pastu kitorg kene botak. mesen no 2. nak bagi seragam katenye. senior-senior melayu kate, ikut je. kite kat negare diorg. kene la ikut budaye diorg. so, kitorg pon botak. ni esok stat klas awal bulan depan. kene pakai nametag besar a4, ade gamba muke besa 4r. haish~

skang ni sementare stat klas, aku takde wat ape sangat. lebih kepade jalan-jalan sekitar makassar. pegi mall. pegi makan. pegi AIR TERJUN!!! wuhuuu!!! 3-4 tahun tak jumpe! puas aku mandi tadi. macam tak pernah jumpe air. tadi ingatnye nak beli keychain yg ade rame-rame dalam die, tapi macam kalut-kalut nak balik. so macam lain kali je la. ade rezki, dapatla~

internet plak ni kene beli voucher. sejam 5 ribu rupiah [lebih kurg 2 ringgit]. ok la kot. oh ye, barang-barang kat sini takde la murah sangat. lebih kurang harge kat malaysia gak. nak murah kene tau tempat la kot. biase la~

herm.. skang ni aku jadik student private. aku tau parents aku org yg berduit. tapi aku seboleh-boleh nak meminimakan penggunaan duit. ye la, sya pon study lagi. iffah nak pegi mesir. adik-adik aku kat SMIH pon ade lagi 3 org. sorg kat SRIH. yuran skola bukan sket. sume nak pakai duit. huhu~

so far, aku suke tempat aku skang ni. tak salah rasenye kalau aku cakap aku lagi suke persekitaran aku kat sini dari kat malaysia. kat sini aku punye mase terisi. dok rumah dulu idle je. bosan~ TATAPI, aku tetap rindu ngan tanbal. rindu ngan family aku. rindu ngan kengkawan yg aku kenal kat Jordan. rindu ngan kawan-kawan Malaysia. rindu sume-sume~ tahun ni mungkin aku tak dapat nak balik dulu sebab visa kat sini lain sket. kene duduk setahun dulu baru boleh dapat visa kekal. so setahun ni aku pusing-pusing dalam indonesia dulu. nampak gayenye aku tak dapat jugak nak balik beraye~

herm, ok la kot dulu. aku upload gamba-gamba sume kat sini. take care sume-sume! kalau ade pape, leh hubungi aku kat nombo +628 5696 273514. internet mungkin aku kurang sket nak online skang~


wassalam...


No comments: