Wednesday, November 07, 2007

besday =)

bismillah...

kelmarin halfi dtg berkunjung ke bilik, die selak2 almari buku. pastu die komen 'aku tak tau plak ko jiwang ek'. tersentap dengan kata-kata beliau itu, aku teros memulas kapla otakku seraya mencari asbab mengaitkan rak bukuku dan jiwang, karena mengikut pengalamanku dan pengalaman aku jua, aku bukanlah seorang yang jiwang. pabila akhernya aku gagal mencari konklusi sendirian, aku lepaskan bait-bait kata menzahirkan apa yg terbuku di dalam hati kerdilku.
'hoih, pesal plak? bile mase plak aku jiwang?'
'abes, ni buku-buku novel nih? buku jiwang kan?'. hok aloh.
'tu buku thriller la. tengok depan die. ramlee awang mursyid. novelis thriller no. 1 malaysia..' terus aku petik salah satu novel koleksiku yang kubawa dari matriks melaka. Tombiruo. aku terus ajukan persoalan. lambang masih tidak berpuas hati.
'ni ko tau sape tombiruo?'
'manela aku tau. ko yg bace'
'tapi penulis ni dari sabah. tombiruo tu penunggu hutan kat sabah..'
'aku serawak la..'
'tak same ke?' ujarku acuh tak acuh seraya membelek-belek novel tersebut. tiba-tiba mataku tertancap kpd satu bookmark. bentuk hati. warna merah. dengan tulisan cinta & benci. masih berbalut plastik lagi. aku belek. bile mase plak aku ade beli bookmark nih? terus aku buka mendedahkan isi kandungnya beserta sehelai kertas putih bercoret. tulisan yang sangat ku kenali.
'sebenarnye malas nak kasi..' muka seterusnya 'dahlah time besdei kita, wish pon idak' terus kubelek lagi 'tapi, atas dasar kesian.. HAPPY BIRTHDAY! ..padan muka, dapat buruk je!! (nasib baik kita baik..!)' dan di akhiri dengan signature. mengesahkan lagi tekaanku. aku terkesima. entah bile bookmark tu die selit. macam tau-tau plak buku itu akan aku gendong ke sini.. kali terakhir buku tersebut berada di tanah airku malaysia, mungkin 2 tahun lepas.. alangkah bersalahnye aku..

[dipetik dari kisah benar]


baiklah para pembace sume. berdasarkan kisah di atas, dengan ini sahlah aku ni termasuk dalam golongan yang tak reti mengingat tarikh2 besday orang len. tak reti nak bagi hadiah segale macam yang orang len slalu buat. aku pon tak tau knape. mungkin sebab aku malas nak mengingat. mungkin sebab aku tak reti nak cari hadiah. mungkin sebab aku tak menghargai tarikh2 tersebut. mungkin juge sebab bile time besday aku sendiri, aku tanak org lain bersusah-susah belikan hadiah dan lain-lain atas dasar sebab nak balas balik hadiah yg aku bagi kalau time besday diorg.. entah lah..

bagi aku sendiri, aku lebih suke utk bagi hadiah/kad/etc bile-bile mase yg aku rase sesuai bagi aku. mungkin time besday korg, aku tkde idea nak wat cmne. mungkin juge time tuh tgh sesak. mungkin juge aku sebenarnye sangat susah nak mengingat tarikh-marikh [padan la sejarah PMR dapat B -.-"]. well, that's me. sume org ade pendirian masing-masing, ye tak?

wassalam..


p/s - kpd iffah, sori sbb tak wish besday/bagi hadiah/etc.. sori sangat2.. nnti balik mesia kite blanje boley? =)

p/s 2 - iffah adelah adik saye

p/s 3 - sori jugak kpd sape2 yg aku tak bagi hadiah jua ucapan besday time besday korg. kalau nak jugak, sile ingatkan. lebih efektif =)

No comments: